Wielu turystów przyjeżdżających do Krakowa przybywa do miasta z miejsc w których komunikacja publiczna nie jest aż tak rozwinięta jak w Krakowie. Wiele osób zastawia się czy w Krakowie są tramwaje. Jaki kolor mają tramwaje w Krakowie? Jak wygląda sieć tramwajowa w Krakowie? Od ilu lat są tramwaje w Krakowie? Czy jeżdżą w nocy? Odpowiadamy na kilka pytań dotyczących krakowskich tramwajów.
Tramwaj konny w Krakowie
Historia tramwajów w Krakowie sięga roku 1882 gdy w mieście uruchomiono tramwaj konny. Tramwaj konny we Lwowie działał już od 25 listopada 1879 roku. Pierwsza linia tramwaju konnego w Krakowie łączyła Dworzec Główny z Kazimierzem, a dokładniej z nieistniejącym dziś Mostem Podgórskim. Mimo początkowych trudności związanych z budową torów tramwaj konny zaczął kursować po ulicach Krakowa 31 października 1882 roku. Linię wybudowało i obsługiwało belgijskie towarzystwo, które otrzymało koncesję na prowadzenie komunikacji przez 45 lat.
Tramwaje konne były początkowo jednotorowe z mijankami. Miały nietypowy rozstaw szyn wynoszący zaledwie 900 mm. Tramwajów konnych należy nie mylić z omnibusem konnym. Tramwaj konny jeździł po drewnianych szynach. Omnibusy nie jeżdżą po szynach.
Era tramwajów elektrycznych
Kolejny przełom w historii krakowskich tramwajów nastąpił w 1901 roku gdy wprowadzono tramwaje elektryczne. Pierwsza linia tramwaju elektrycznego została uruchomiona 16 marca 1901 roku, a pierwszy pojazd wyjechał z zajezdni na Kazimierzu o godzinie 9:00.
Mieszkańcy Krakowa, podobnie jak we Lwowie, obawiali się tramwajów elektrycznych, uważając, że rozwijają zbyt dużą prędkość. Pomimo tych obaw tramwaje elektryczne odniosły ostatecznie sukces, a sieć tramwajowa szybko się rozrastała. Rozwój ten trwał przez kolejne dziesięciolecia, nawet mimo wyzwań związanych z wojnami światowymi i kryzysami gospodarczymi.
Rozbudowa sieci w XX wieku
Po I wojnie światowej, mimo problemów gospodarczych i inflacji, udało się przeprowadzić liczne inwestycje. W 1925 roku powołano nową spółkę Krakowską Miejską Kolej Elektryczną, która przejęła obsługę tramwajów.
W latach 20. i 30. XX wieku kontynuowano budowę nowych torowisk, m.in. w Podgórzu, a także wprowadzono system biletów przesiadkowych. Tramwaje jeździły przez Rynek Główny i pod Bramą Floriańską za Barbakanem.
Jednym z kluczowych momentów w rozwoju sieci tramwajowej było wprowadzenie ruchu prawostronnego 30 września 1922 roku, co wymagało przebudowy infrastruktury tramwajowej. W latach międzywojennych zaplanowano również budowę szeregu nowych linii, w tym połączeń z Podgórzem, Bronowicami oraz Alejami Trzech Wieszczów.
Współczesne tramwaje w Krakowie
Dziś tramwaje są nieodłącznym elementem krakowskiej komunikacji miejskiej. Czy w Krakowie są tramwaje? Tak! Sieć tramwajowa w Krakowie jest jedną z największych w Polsce. Dziś tramwaje w Krakowie jeżdżą po torowisku o rozstawie 1435 mm, które w Krakowie ma około 103 kilometrów długości i jest sukcesywnie poszerzane. Obecnie trwa budowa nowej linii tramwajowej na odcinku Mistrzejowice – Wieczysta.
Współczesna sieć tramwajowa w Krakowie obejmuje zarówno linie dzienne jak i nocne. Niebieskie tramwaje w Krakowie jeżdżą więc zarówno w nocy jak i w dzień: Oto aktualne linie tramwajowe kursujące w Krakowie. Linie dzienne: 1, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 49, 50, 52. Linie nocne: 62, 64, 69. Linie zastępcze to numery 72, 75. Latem po ulicach Krakowa jeździ linia muzealna dzięki której można przejechać się zabytkowymi składami normalnie parkującymi w Muzeum Inżynierii i Techniki.
Podsumowanie
Tramwaje są nieodłącznym elementem historii i współczesności Krakowa. Od skromnych początków w 1882 roku, kiedy to uruchomiono tramwaj konny, po dzisiejsze nowoczesne pojazdy, tramwaje zawsze pełniły kluczową rolę w komunikacji miejskiej. Obecnie tramwaje w Krakowie są szybkim, ekologicznym i wygodnym środkiem transportu, który łączy różne części miasta, ułatwiając codzienne przemieszczanie się zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Niestety bilety komunikacji miejskiej w Krakowie nie są tanie.